برخورد پراید با تریلی در خواف ۲ کشته داشت + عکس اختتامیه پویش "نان و مهر" ویژه دانش آموزان مناطق محروم برگزار شد | توزیع ۶۰هزار صبحانه گرم در ۲۲۰ مدرسه خراسان رضوی خرید ملک ورثه‌ای چه دردسرهایی دارد؟ رییس کمیته امداد: ۳۰۰ هزار میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان داده می‌شود قتل اشتباهی در جنوب تهران (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش شد تغییر روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان تصادف شدید خودرو پراید و میکسر در بزرگراه پیامبر اعظم(ص)+تصویر جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ویژه داوطلبان سیل‌زده (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ورود ۱۴۵ هزار گردشگر سلامت به مشهد در سال ۱۴۰۳ مصرف کدام کنسروها ممنوع است؟ طرز تهیه کیک توت‌فرنگی با مارمالاد و کرم کاستارد + عکس کشف ۷۳ فقره سرقت ضبط و پخش خودرو در مشهد دستبرد ۸ میلیاردی به یک ساعت‌فروشی در مشهد ویدئو | فرود بدون چرخ یک هواپیمای باری در فرودگاه استانبول پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری در مشهد چه مقدار آب برای سلامت کلیه‌ها لازم است؟ بهترین روش برای نو و تمیز نگه‌داشتن فرش‌ها علت چرخش مچ پا چیست؟
سرخط خبرها

آیا دانشگاه پیام نور حذف خواهد شد؟

  • کد خبر: ۱۹۹۲۰۲
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
آیا دانشگاه پیام نور حذف خواهد شد؟
دانشگاه پیام نور در دولت های نهم و دهم چنان پر و بال گرفت تا با پذیرشی دو برابر ظرفیت مورد نیاز خود مصداق عینی کمیت گرایی بدون کیفیت باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دانشگاه پیام‌نور سامانه‌ای دانشگاهی در ایران و هفتمین دانشگاه پرجمعیت جهان است که در سال ۱۳۶۷ تأسیس شد. شیوهٔ آموزشی این دانشگاه، ترکیبی حضوری و نیمه‌حضوری همچنین آموزش باز و از راه دور است.

این دانشگاه با شعار «آموزش برای همه، همه جا، همه وقت»، اکنون دارای یک سازمان مرکزی در تهران و ۳۱ دانشگاه استانی در سراسر ایران و بیش از ۲۰ شعبه در خارج از ایران است. 

محدودیت در ساختار دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور در دولت‌های نهم و دهم چنان پر و بال گرفت تا با پذیرشی دو برابر ظرفیت مورد نیاز خود مصداق عینی کمیت گرایی بدون کیفیت باشد. تا جایی که در دولت یازدهم اراده برمبنای محدود کردن این دانشگاه شکل بگیرد و به ارسال طرح تغییر اساسنامه دانشگاه پیام نور از طرف وزارت علوم به مجلس برسد.

دولت‌های نهم و دهم جمعیت دانشجویان پیام نور را تا حدی بالا بردند که دانشگاه‌های غیر انتفاعی را به مرز ورشکستگی کشاندند. دانشگاه پیام نور که تا پایان برنامه چهارم توسعه باید به ۴۵۰ هزارنفر می‌رسید، جمعیت یک‌میلیون و ۵۰ هزارنفری دانشجویان را به خود دیده بود. دانشجویان که به راحتی و بدون کنکور در دانشگاه‌های پیام نور پذیرفته می‌شدند عطای کنکور را به لقایش بخشیدند و بازار این دانشگاه را رونق دادند. اما چیزی نگذشت که مشخص شد رشد بی رویه این دانشگاه‌ها ضربه بزرگی به آموزش عالی زده و دانشگاه‌های غیر انتفاعی را به مرز ورشکستگی کشانده و آن‌ها را با ۷۰درصد صندلی خالی مواجه کرده است.

دانشگاه‌های شبه دولتی با در اختیار نداشتن فضا‌های آموزشی مناسب، نسبت بالای استاد به دانشجو و سهم اندک در تولید علم نتوانستند مکملی برای دانشگاه‌های با کیفیت باشند یا در جهت رشد آموزش عالی گامی بردارند. به همین دلیل وزارت علوم قصد دارد اساسنامه دانشگاه پیام نور را تغییر دهد. گویا این تصمیم منجر به محدود کردن دانشگاه پیام نور به آموزش مجازی و نیز حذف مقاطع تحصیلات تکمیلی و نهایتا تجمیع و ادغام این دانشگاه در دل دیگر دانشگاه‌ها می‌شود.

وزارت علوم که طرح تغییر اساسنامه دانشگاه پیام نور را به مجلس شورای اسلامی ارایه کرده بود حالا با مخالفت عده‌ای از نمایندگان روبه رو شده است که این مخالفت با ارسال نامه‌ای به وزیر علوم اعلام شده است.

عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در مورد مخالفت نمایندگان به خبرگزاری مهر گفت: برخی از نمایندگان که با تغییر اساسنامه دانشگاه پیام نور توسط وزارت علوم مخالف بودند؛ در نامه‌ای به وزیر علوم خواستار عدم اجرای این تغییر شدند.

پیش از این قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، به فعالیت برخی از اعضای شورای گسترش وزارت علوم برای حذف دانشگاه پیام نور اشاره کرده و گفته بود: ما خبر‌هایی داریم که برخی از اعضای شورای گسترش یک هژمونی تحت عنوان بازبینی اساسنامه پیام نور ایجاد کرده اند و در حال حذف این دانشگاه هستند. وزارت علوم طرح تغییر اساسنامه دانشگاه پیام نور را به مجلس شورای اسلامی ارایه کرده بود. برخی از نمایندگان که با تغییر اساسنامه دانشگاه پیام نور توسط وزارت علوم مخالف بودند؛ در نامه‌ای به وزیر علوم خواستار عدم اجرای این تغییر شدند.

شایعه ای که فعلا تکذیب شد

مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم طی گفتگویی به خبرگزاری مهر گفته بود: من صریحا اعلام می‌کنم که حذف دانشگاه پیام نور و محدود کردن دانشجویان پیام نور، مطلقا تکذیب می‌شود و هر کسی این مطلب را اعلام کرده از روی عدم اطلاع و آگاهی از سیاست‌های آموزش عالی است. وی یادآورشده بود: آنچه که ما در وزارت علوم پیگیری می‌کنیم متناسب سازی و سامان دهی مراکز آموزش عالی از جمله مراکز دانشگاه پیام نور است و معنی این حرف نیز نه حذف است و نه محدودیت.

در ادامه، زلفی گل وزیر علوم نیز عنوان کرد:دانشگاه پیام نور این امکان را برای داوطلبانی که ادامه تحصیل به صورت حضوری ندارند، فراهم کرده که بتوانند تحصیل کنند، حذف چنین دانشگاهی ظلم است. این دانشگاه تقریبا خودگردان است و درصد کمی از هزینه‌های آن را دولت کمک می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->